digitalhealth.cz

Události, rozhovory, reportáže, studie a technologické novinky

Mediální partner konference SYNChealth 2025

Menu
  • AI a data
  • Software
  • Cyber Security
  • Interoperabilita
  • Události
  • Case study
  • Rozhovory
  • O nás
Menu

Je dobré otálet s kroky vstříc naplnění EHDS? Belgie v digitalizaci ujíždí vpřed.

Posted on 11. 3. 2024

V diskusích o tempu postupu vstříc návrhu nařízení o Evropském prostoru pro zdravotní data (EHDS) zaznívají různorodá stanoviska. Na jedné straně souhlas s pojetím a přínosy, nadšená podpora a pobídky k realizaci navrhovaných opatření bez odkladů. Protistrana vyslovuje pochyby o konečném znění regulace a harmonogramu přijetí, vstřícné kroky označuje za předčasné a zbytečné. Ponechme stranou možnost přemýšlet o návrzích na sladké nicnedělání, věnujme pozornost akcím, které přináší změnu a pokrok.

Návrh nařízení o EHDS formuluje pravidla pro sekundární využití zdravotnických dat a jejich zpracování pro účely související např. s činností ve veřejného zájmu v oblasti veřejného zdraví a zdraví při práci, podporou subjektů veřejného sektoru nebo orgánů, institucí a jiných subjektů, vypracováním oficiálních statistik, vědou, výzkumem, inovacemi, vzděláním a výukou. Doporučuje zřízení subjektu, spravujícího přístup ke zdravotním datům pro sekundární použití (HDAB-Health Data Access Body).

V lednu 2024 zahájila činnost Belgická agentura pro zdravotní data (HDA). Agentura bude působit jako zprostředkovatel přístupu ke zdravotnickým údajům pro sekundární zpracování, což je jeden z klíčových cílů EHDS. Rozsah působnosti belgické agentury pro zdravotní data byl stanoven zákonem ze dne 14. března 2023, který vstoupil v platnost 13. dubna 2023.

V krátkosti si popišme, které kompetence bude HDA naplňovat.

  1. Pomůže lokalizovat a identifikovat data z centralizovaného datového katalogu, poskytujícího přehled různých datových sad, dostupných od partnerských institucí (v současné době Federální agentura pro léčiva a zdravotnické produkty (FAMHP), Federální veřejná služba pro zdraví a bezpečnost potravinového řetězce, Národní institut pro zdravotní a invalidní pojištění (NIHDI) a Sciensano). V datovém katalogu budou data popsána prostřednictvím jejich metadat, tj. kde se data nacházejí, za jakých podmínek jsou data přístupná, kvalita dat, četnost aktualizací dat, klasifikace dat, dohodnuté termíny a jejich definice, původ datové sady, poskytovatelé dat atd.
  2. Může být nápomocna belgickému výboru pro bezpečnost informací a uživateli údajů při analýze souladu s právními podmínkami pro přístup k údajům o zdravotní péči pro účely zamýšlené uživatelem údajů.
  3. Usnadní přístup k údajům o zdravotní péči, mimo jiné kontaktováním držitelů dat a vedením uživatelů dat při přípravě žádosti o přístup k údajům o zdravotní péči, a to v souladu s podmínkami stanovenými právními předpisy. Součástí této služby je také pomoc v procesu vyžádání stanovisek etické komise, příprava a podpora při žádosti o stanoviska Výboru pro bezpečnost informací a pomoc při plnění poskytnutých stanovisek.
  4. Bude poskytovat pomoc při vypracovávání dohod mezi držiteli dat a uživateli dat.
  5. Bude kontaktovat uživatele dat za účelem zlepšení a výměny znalostí o datech a analýzách prováděných na použitých datech.
  6. Bude v případě potřeby poskytovat technickou podporu při předávání dat od držitele dat k uživateli dat, případně při uchovávání těchto dat, bez toho, že by s daty jakkoli dlouhodobě nakládala.
  7. Bude formulovat doporučení pro strukturování, zajištění správnosti, přesnosti a použitelnosti dat, zlepšení kvality dat, zvýšení frekvence aktualizace dat, sladění a harmonizaci se standardy.
Autor fotografie: Petr Kozlík

Dlouhodobě a systematicky se posuzování dopadů Nařízení o Evropském prostoru pro zdravotní data věnuje Mgr. Lenka Kaška, LL.M. Z našeho pohledu je ideální kandidátkou, přispívající svým pohledem k rozsouzení polemiky, jestli postupovat agilně a vstřícně nebo v mezích mírného pokroku. Položili jsme ji otázku:

Jak pohlížíte na zřízení belgického HDA v době, kdy Nařízení o EHDS je pouze navrženo k projednání? Je podle Vás tento postup racionální nebo spíše ukvapený?

Belgii tleskám. Předběhla přijetí nařízení o EHDS a projevila se jako země s jasným náhledem na budoucnost elektronizace svého zdravotnictví. Žádnou ukvapenost v této aktivitě nevidím. Skutečnost, že nařízení o EHDS je teprve návrhem, který bude přijat zřejmě v první polovině tohoto roku, nemůže žádnou zemí zpomalit v její vizi pro maximální využití zdravotních dat. A právě maximální využití znamená nejen práci se zdravotními daty pro primární použití, ale také práci s anonymizovanými, tzv. sekundárními daty.

Belgická vláda a belgické ministerstvo zdravotnictví tímto krokem ukázaly, že berou elektronizaci zdravotnictví vážně a začaly se o implementaci evropského prostoru pro zdravotní data zajímat včas. Je osvěžující vidět, že evropské vlády nečekají a konají. Nikde totiž není psáno, že by nějaký stát EU měl čekat se systémovým nastavením přístupu k tzv. sekundárním datům až na přijetí EHDS. Právě naopak. A pokud má již konkrétní EU země vybudovaný národní eHealth systém a zpracovává zdravotní data v elektronické a standardizované podobě, potom je logické, že taková země zaměřuje svůj radar zájmu nejen na primární, ale i sekundární data.

Takové Finsko jde se svou příkladně rozvinutou digitalizací zdravotního a sociálního sektoru ještě dále. A ani jim to žádná EU legislativa nepřikazuje. Jako první v EU založili v roce 2019 úřad FINDATA, Finský úřad pro sociální a zdravotní data (Finnish Social and Health Data Permit Authority)[1].  A FINDATA se již dnes může chlubit svým čtyřletým projektem spolufinancovaným z EU, který zajistí bezproblémové finské napojení na EHDS tím, že v oblasti sekundárních dat zvýší svou kapacitu managementu zpracovávání žádostí o data, vytvoří národní katalog datasetů a posílí své bezpečné prostředí pro zpracování primárních dat na sekundární.

Z těchto zemí bychom si měli vzít přiklad. Není důvod „vyčkávat“ v jakési nečinnosti na přijetí nařízení o EHDS. Jak můžeme vidět, mnoho věcí a procesů lze nastavit již dnes. A jak vidíme na příkladu Finska, právě dnes lze zároveň na toto nastavování čerpat zdroje z EU.  Určitě bychom ale měli začít veřejnou diskusí o tom, kdo by měl v ČR roli HDAB (health data access body) hrát. Jsem přesvědčena, že vznik nového nezávislého úřadu pro sdílení a přístup ke zdravotním datům není vyhazováním peněz, ale nezbytností, která povzbudí kýženou efektivitu zdravotnictví, umožní rozhodování a policy-making politiků a úředníků na základě jasných dat a podpoří výzkum a vývoj, lékaře a pacienty.

Z podkladů jdsupra.com zpracoval Martin Doležal.

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Příspěvky

  • KotniCheck od Zentivy: Jak se zrodil nápad, který spojuje AI, hypertenzi a podložky z hobby marketu
  • FaceAge: Když AI pozná váš skutečný věk z obyčejné selfie – nový nástroj, který pomáhá onkologům předpovědět přežití u pacientů s rakovinou
  • Lékaři mají zájem podpořit sdílení elektronické věty pacienta. Apelují na udržitelnost projektů a jejich plošný dopad.
  • Z hackatonu na JIP: Startup HTG Medical vylepšuje jednu z nejstarších nemocničních rutin
  • Google propojuje AI a zdravotnictví: Nové technologie působí ve farmakologii, podporují výzkumníky a rozšiřují schopnosti wearables

VÍTEJTE
Vítejte na blog magazínu Digital Health, kde se zaměřujeme na digitální inovace v oblasti zdravotnictví. Sdílíme novinky, rozhovory, trendy a události týkající se telemedicíny, umělé inteligence ve zdravotnictví a dalších digitálních nástrojů.

O NÁS
Cílem našeho blogu je podělit se se čtenáři o informace z transformace zdravotní péče pomocí moderních technologií. Přidejte se k nám, abyste objevili, jak digitální revoluce mění budoucnost zdravotnictví a zlepšuje péči o naše zdraví.

KONTAKTY
Petr Moláček
petr.molacek(at)digitalhealth.cz

Martin Doležal
martin.dolezal(at)digitalhealth.cz

©2024 digitalhealth.cz