Virtuální realita (VR) už bez pochyb potvrdila mimořádný přínos pro rozvoj péče v rehabilitaci a sociálních službách. Kde dále využít její potenciál?
Na odborných platformách, v panelech konferencí a diskusích při workshopech často zaznívá výzva k úpravě modelů výuky zdravotnckých profesionálů tak, aby absolventy připravily na vstup progresivních digitálních nástrojů do běžného provozu zdravotnických zařízení. Cestu k prosazení VR do výuky v medicíně a ošetřovatelství chce vytýčit nově založený spin-off VR MEDIX.
Lze říci, že jde o další odvážný a výjimečný počin, ke kterému přistoupila Lékařská fakulta Ostravské univerzity. Na otázky o motivech, metodách a cílech zakladatelů i univerzity mi odpověděl Ondřej Steiger, CEO VR MEDIX.
Jaká konkrétní mezera na trhu nebo nevyřešený problém vás primárně motivoval k cestě z výzkumu do komerce?
Primárně řešíme problém, který zná každý student zdravotních oborů, a to nedostatek uživatelsky přívětivého a ekonomicky dosažitelného tréninku pomocí standardních metod výuky (text, obrazová dokumentace, videa operací pomocí 2 D zobrazení a výuka na kadaverech či 3D modelech apod.
Meta-analýzy ukazují, že oproti výše zmíněným výukovým metodám využití vysoce autentických VR simulací léčebných postupů zvyšuje angažovanost studentů s detailní kvantifikaci technické preciznosti se snížením ekonomických nákladů. Simulace ve VR nevyžaduje nákladné výukové prostory ani drahé přístrojové vybavení. V naší aplikaci si uživatelé propojením sensomorického a kognitivního učení vyzkouší různé léčebné postupy s libovolnou opakovatelností při zachování stejné kvality.
Po každém scénáři dostanou jasný feedback, jak si vedou v procesu výuky. Naším cílem je, aby se VR simulace staly součásti výukových standardů ve zdravotních oborech díky výše uvedeným faktům. Výsledkem by mělo být zkvalitnění celkové přípravy studentů na budoucí klinickou praxi.
Jak jste sestavovali tým a jak se v něm spojuje expertíza z oblasti medicíny, technologií a byznysu?
V podstatě jsme to stavěli z akademického světa směrem ven. Zdravotničtí odborníci na lékařských fakultách a zdravotních školách definují scénáře tak, aby kopírovaly metodické standardy léčebných postupů. Vývojáři z toho pod vedením produktového týmu dělají interaktivní simulace a společně to testujeme. Potom už je na obchodním týmu, aby tyto myšlenky otestoval s potenciálními zákazníky, získal důležitou zpětnou vazbu na fungování a relevantní připomínky předal k zapracování.

Co považujete za největší výzvu při budování multidisciplinárního týmu, který propojuje tak odlišné světy (medicína vs. tech)?
Multidisciplinárním tým je složen z odborníků, kteří mají mnoholeté zkušenosti se vzájemnou komunikací nad úspěšnými projekty na národní i mezinárodní úrovni, například na poli telemedicíny a VR, vývoje nových operačních technologií a instrumentarií apod. Zároveň někteří z nich mají zkušenosti s výukou ve zdravotnictví i technických směrech. Tyto zkušenosti se snaží tento tým uplatnit i v nově vzniklé společnosti.
Museli jsme si stanovit efektivní komunikační kanály (jsme z celé České republiky) a procesy, jak předávat informace do vývoje, a také způsoby testování a rozhodování, co je opravdu důležité zapracovat a kdy.
Čím si budete definovat firemní kulturu, jaké bude motto?
To je pro nás asi trochu předčasné, ale některé přístupy jsou jasné už teď. Například pečlivost a přesnost před rychlostí. Chceme se rychle posouvat dopředu, rychle iterovat a zapracovávat nové poznatky jak z oblasti zdravotní péče, tak technické. Ale zároveň si uvědomujeme, že potřebujeme dodat opravdu kvalitní produkt, jehož výsledkem by mělo být urychlení výuky standardizovaných léčebných postupů všech zdravotních oborů pro zlepšení budoucí péče u lůžka pacienta.
Jak budete motivovat k neustálé agilitě i při uspokojivém růstu?
Jsme zvyklí fungovat v agilním způsobu vývoje díky zkušenému multidisciplinárnímu týmu, takže tenhle přístup máme v krvi a věříme, že v tomto nebudeme zaostávat za konkurencí.
Formulovali jste už obchodní model? Licence, předplatné, prodej hardwaru?
Obchodní model máme:
- pro školy institucionální licence (per student / per modul / semestr),
- pro nemocnice enterprise (neomezené sloty + SLA + integrace),
- a hardware jako služba pro pracoviště, která nechtějí řešit nákup a servis headsetů.
Jednotlivcům (medikům) chceme do budoucna nabídnout cenově dostupné předplatné s knihovnou tréninků.
Máte vazby na primární zákazníky? Budou to nemocnice, poliklinická rehabilitační centra, jednotliví lékaři?
Primárně lékařské a zdravotní fakulty a školy a výuková centra. Sekundárně nemocnice a rehabilitační pracoviště. Vazby a kontakty máme zatím primárně na české klienty, ale první kontakty i do zahraničí. Určitě se chceme rychle posouvat dál, primárně na evropské trhy.
Máte už strategii vstupu na trh? Zaměříte se nejdříve na lokální trh nebo máte ambice v širším regionu?
Začínáme lokálně (ČR/SR), kde si chceme otestovat fungování a základní myšlenky. Jakmile potvrdíme výsledky a nastavení směřování, zacílíme na DACH + CEE přes partnerské fakulty, odborné společnosti a distribuční partnery.
Otázky pro Ondřeje Steigera připravil a zpracoval Martin Doležal.
