Začátkem letošního roku zveřejnila společnost McKinsey závěry z výzkumu, zahrnujícího 100 významných subjektů ve zdravotnictví ze sektorů plátců, poskytovatelů zdravotních služeb a dodavatelů technologií. Předmětem výzkumu bylo posouzení plánů na používání řešení generativní umělé inteligence (genAI), očekávání při přijetí nástrojů genAI, měření návratnosti investic (ROI), předpoklady oblastí, které budou mít z genAI největší přínos a překážek v rozšiřování genAI ve zdravotnictví. Z výzkumu zřetelně vystoupily aspekty, které plné uplatnění nepochybné transformační schopnosti genAI ve zdravotnictví podmiňují.
Integrace a záměry
V průzkumu za Q1 2024 většina respondentů uvedla, že jejich organizace již buď používají nástroje genAI nebo je testují. Většina dotázaných respondentů je ve fázi prokázání konceptu, protože zástupci vedení zvažují kompromisy mezi výnosy, riziky, strategickými prioritami, správou, zralostí a dalšími faktory. Přestože je obecný zájem o používání genAI, stále existuje významná část respondentů, kteří nemají žádné plány na zavádění nebo kteří zachovávají přístup „počkat a uvidíme“.
Téměř 30 % respondentů nástroje genAI už implementovalo, 40 % prověřuje praktické koncepty bez uvedení do produkce, 20 % koncepty teprve připravuje a 10 % žádné plány neuvádí.
Návratnost investic (ROI)
Stejně jako u jakékoli investice je klíčové, aby vedení dotčených subjektů bylo schopno realizovat hodnotu, kterou genAI slibuje. Měřitelný pozitivní dopad slouží jako silná podpora pro pokračování a rozšiřování používání a investic.
Většina z dosud malého počtu implementujících subjektů dosud nevyčíslila ROI nebo čeká na měřitelné výsledky. Ale asi 60 % těch, kteří implementovali řešení genAI, již vidí pozitivní ROI nebo jej očekává.
Široké uplatnění
Generativní AI může poskytnout přidanou hodnotu v oblastech zásadně zlepšujících zkušenosti pacientů a ovlivňujících efektivitu provozu. Vysoká očekávání panují v případě potenciálu genAI ve zlepšování angažovanosti a zkušeností pacientů i poskytovatelů služeb, administrativní efektivnosti a kvality péče. Znamená to rozšíření zájmu o genAI nad rámec klinického využití do oblastí, které zajišťují uživatelsky komfortní interakce všech uživatelů.
Jaká očekávání pro míru přínosů v jednotlivých oblastech působení genAI z výzkumu vyplynula? U produktivity klinických procesů je to 73 %; zlepšování angažovanosti a zkušeností pacientů 62 %; růst efektivity administrativních procesů 60 %; zlepšení dostupnosti a kvality péče 48 %; úspěšnější využití IT infrastruktury 42 %; ve vědě, výzkumu a odborné přípravě 30 %; ve strategiích a rozvoji 28 %.
Překážky a rizika
Obavy o rizika a jejich zohlednění dominují seznamu výzev, kterým čelí oslovení vedoucí pracovníci, ať už pracují v pojišťovnách, u poskytovatelů nebo v technologických společnostech zaměřených na zdravotnictví. Pravděpodobně je to způsobeno nízkou mírou ověření vlastností technologií, potřebou investic do získání dovedností a profesní jistoty spolu s obavami z dodatečných regulací.
Nejčastěji uváděnými překážkami podle respondentů jsou nedostatečné schopnosti, omezená IT infrastruktura, neprůkaznost přínosů.
Shrnutí
Jak výsledky výzkumu ukazují, část subjektů ve zdravotnictví začala hledat cesty k širšímu přijetí genAI. Spolu s jejím širším prosazením mnoho respondentů uvedlo, že jejich organizace se zpočátku zaměřují na podporu klinicky orientovaných aplikací, přičemž klinická a administrativní efektivita a angažovanost pacientů i zdravotnických profesionálů jsou oblasti, které považují do budoucna za přínosné. Jakmile organizace rozvinou kompetence v oblasti správy a řízení rizik, lze očekávat širší uplatnění nástrojů genAI.
Rizika, jako jsou nepřesné výstupy a profesní nedůvěra k navrženým hodnotám, jsou ve zdravotnictví při práci s pacienty obzvláště kritická. Pro mnoho respondentů se stala významnou prioritou. Rizika bude třeba proaktivně zmírňovat, což začíná cíleným zaměřením na zavedení procesů správy, rámců a zábrany k anticipaci, identifikaci a řízení rizik. Tímto způsobem mohou zdravotnické organizace využívat genAI k zajištění toho, že výhody budou realizovány v souladu s regulačními požadavky, aniž by byla ohrožena etika nebo bezpečnost.
Z podkladů studie McKinsey & Co. zpracoval Martin Doležal