Finsko postupovalo v digitalizaci zdravotnictví a sociálních služeb velmi dynamicky a cílevědomě. Za výchozí milník na cestě k úspěchu můžeme považovat rok 2007 a přijetí Zákona o elektronickém zpracování klientských dat ve zdravotnictví a sociálních službách. Dostupnost zdravotnických informací je momentem, který pozitivně ovlivnil vedoucí pozici Finska v hodnocení kvality péče o zdraví z pohledu potřeb občanů.
Jeho Excelence, pan Pasi Tuominen, velvyslanec Finska, uspořádal 20. března 2024 v rezidenci ve Strašnicích seminář DIGITALIZACE VE ZDRAVOTNICTVÍ: FINSKÁ ZKUŠENOST. Záměrem akce bylo představit významné finské, skandinávské a nadnárodní společnosti nebo agentury, podílející se na mimořádném úspěchu Finska při prosazování digitalizace ve zdravotnictví a sociální péči, případně navázat produktivní spolupráci s českými subjekty.
Agentura Sitra zajišťuje koordinovaný postup při prosazování inovací. V prezentaci byla cesta k vytýčeným cílům charakterizována nejprve z úhlu vývoje legislativy, následně na výsledcích aktivit hubů FINNGEN, Clever Health Network, Fingenius Service a na ustavených centrech excelence.
Skupina Nordic Health Group (NHG) působí jako expert, spolupracující na různorodých úrovních při návrhu konceptů, strategií a evaluací. Je rozprostřena do čtyř států (FI, SW, DK, GB) a kooperuje s veřejnou správou, soukromým sektorem, poskytovateli zdravotních a sociálních služeb, akademickou sférou i financujícími subjekty.
Jedním z výstupů, na jehož návrhu se NHG podílela, je rozvoj komplexu datových služeb státní agentury KANTA.
Kanta-Services zahrnuje (1) nástroje pro komunikaci skupin uživatelů (poskytovatelé zdravotních a sociálních služeb, lékárny, občané, zdravotničtí profesionálové, Národní kontaktní místo pro eHealth,…); (2) úložiště a nástroje data managementu; (3) správu osobních zdravotních záznamů všech občanů (EHR). Následující schéma naznačuje, do jaké míry v roce 2020 naplňovala finská specifikace EHR plnou specifikaci CEN 17269 IPS Standard.
Na uživatelskou přívětivost, přehlednost, široký záběr v problematice a dostupnost sází řešení pro podporu rozhodování při aplikaci léčivých přípravků MedBase. Od roku 2007 se z akademického spin-off, zaměřeného na hodnocení klinických interakcí, rozrostlo do členitého systému, orientovaného nejen k profesionálům, ale v několika modulech také k podpoře pacientů při aplikaci individuální léčby.
Softwarovou platformu, integrující zařízení ke snímání fyziologických hodnot u pacientů s chronickým onemocněním ve vlastním prostředí s okamžitým přenosem údajů na pracoviště ošetřujícího lékaře, představil nadnárodní provider Medixine. Řešení není orientováno jednosměrně, soustřeďuje v sobě ucelenou podporu všem účastníkům. Nabízí prostředí pro pacienta, ošetřujícího zdravotnického profesionála i organizátora služby.
Finsko je inspirativní nejen svým prostředím, krajinou, zvyky a sebevědomou národní povahou, ale i racionálním a cílevědomým přístupem ke správě věcí veřejných a zájmem o potřeby občanů.
Z podkladů Velvyslanectví Finské republiky zpracoval Martin Doležal.